Suzanne Osten

Officiell webbplats

  • Hem
  • Aktuellt
  • Filmer
  • Böcker
  • Pjäser
  • Forskning
  • Kontakt
  • English
  • Konst ska oroa.

    Konst ska oroa.

          Mamma

    En komediantisk historia om en kvinna som vill göra film och inte får det och blir galen.

    Min historia lägger sig tätt manusdramaturgiskt nära Woody Allens Manhattan. Ex rytmen mellan bild och dialogscener Och tilltron till dialog på film. Såg mycket film av Renoir och fransk och svensk noir film. Användandet av det inlånade dokumentära startar här. Jag gick på filmkurs i manusskrivning för David Winngate, som lärde oss en del knep, och vad vi förlorar på att undvika den amerikanska dramaturgin. Den store filmregissören Dusan Makavejev tipsade mej om rekvisitans bärande roll .

    För att göra sin första film får man vara mycket övertygad. Det blir kanske bara denna? ! Eller ingen om man är kvinna eller 1940 …Tusen åsikter och omarbetningar, tjat om hur film ska se ut eller inte -får inte förstöra nerven och drivet .Trohet mot grundstoryn: här vara kvinna/ filmare/ mor intellektuell i andra världskriget, tema passion. Låta ingen hindra dig! Producentens Bosse Jonssons dåvarande fru tyckte till min fördel: en kvinna skulle få en filmchans.Det är ett rykte! Som 35 åring debutant hade jag ett långt cv laddat med mycket teater och tv och radio och media. Storyn är byggd kring min mors krigsdagbok. Det tog några år få till Mamma, 78-82. Research och partner i skrivandet, Tove Ellefsen. Fotografen Hans Welin(också Bröderna Mozart )och jag gjorde storyboard .Vi klippte.

    3 Små filmer av min mamma dök upp, två på nittiotalet, den tredje i 2014.Historien visade sig sann. Det var så att Gerd, min mor,fimkritikern Pavane, ville och kunde filma. men en kvinna DÅ kunde inte få den platsen. Jag ville ta den på 80talet.

    (mer …)

    26 februari, 2015
  • Låt oss tänka fritt ett tag

    Ty vi är ju så rädda. Vi vuxna är rädda om våra barn.Livet är farligt och i dessa tider kryper rädslan för attentat hot och våld närmare.Vi vill ju gärna skydda barnen från det onda. Ibland ingriper vi mot lekar med pistoler, förbjuder ord, hindrar barn att se någon film eller pjäs; vi vill inte skada dem med för sanningsenliga dramer, sanningen om livets oförutsägbarhet. Vi tror oss veta vad som är bäst för barn. Och vi vill roa dem.

    Konstens roll

    Konstens roll är ju dock att sätta igång oro och frågor.Den goda berättelsen lär oss att uthärda starka känslor och vidga oss för  världens mysterium och ta oss vidare med en förstärkt känsla att livet är värt att leva trots faror.Ja du minns att själva faran gör oss levande, vi har enorma krafter. I vår vuxna rädsla vill vi peka på vad barn bör få göra, leka vissa lekar se vissa berättelser.

    Men erkänn att vi kontrollerar det de får som berättelser, men inte det barn utsätts för av livet. Våld orättvisor. Oro för Existensen delar vi med de yngsta. Här gäller det tänka högre och friare för oss vuxna, tänka många genrer, breda upplägg av allt möjligt.

    Vi behöver inte välja

    Det handlar inte om Ipad eller teater. Det gäller inte välja medier som är goda eller onda eller överlägsna.Det kan vara konserter och Tv spel.Barnfilm som är Bambse. Barnfilm kan vara ett koncenptuellt verk om Gamar som sliter sönder ett dukat bord. Moderna Museet har många filmer.Eller själva skapandet, improvisation som lek.Rita storyboard till en film i grupp. Göra film.Bygga lego världar. Det gäller alltså många olika genrer .Låt den unge åskådaren få gå igenom många språk och lösningar.

    Som filmambassadör förespråkar jag bara en sak: barn är olika.

    Barn behöver fantisera och få reda på hur vi vuxna lever världen fast vi ändå inte tycker vi kan styra den. Det är bara bra, när vi kontrollmänniskor avstår veta allt.

    Detta leder till ett utrymme för barns kreativitet- ett hål, det finns sammanhang INTE tänkta ej skapade ej lösta.

    Barn behöver skapa både på gamla modeller och få gå till det okända. Men det är guld när vi bidrar med vår lust och passion.Vi måste lära ut alla lnep och finter,läsa film,se reflektera.

    Barn behöver välja av allt vi själva tycker är väsentligt och meningsfullt. Men igen:

    Barn behöver få hitta även sådant vi vuxna inte gillar , och varnar för,men som har någon konstnärlig ide eller kvalitet.

    Jag vill verka för flera konstnärliga uttryck,språk för barnfilmen- som jag i 40 år främjat framväxten av en erkänd teaterkonst för barn i hela värld.

    15 februari, 2015
  • Makt

    Vad är ett konstnärligt barnperspektiv?

    /home/wpcom/public_html/wp-content/blogs.dir/968/79356052/files/2014/12/img_9195.jpg

    22 december, 2014
  • Kulturreportaget – Suzanne Osten, geten och det normala

    Lyssna på reportaget på SR.

    http://sverigesradio.se/embed?url=http%3A%2F%2Fsverigesradio.se%2Fsida%2Favsnitt%2F470423%3Fprogramid%3D4752

    9 december, 2014
←Föregående sida
1 … 8 9 10

Suzanne Osten